Gelijktijdig aan de presentatie van Mathisse Arendsen in het COBRA Museum in Amstelveen toont galerie Beeldend Gesproken een solotentoonstelling van zijn werk.

Arendsen [Goes,1948-2022] ontwikkelde al op jonge leeftijd een vrouwelijk alter ego. Het meisje Ana’ is leefde haar hele leven samen met en in hem. Soms was ze ondersteunend en lief, maar haar energie kon ook demonische vormen aannemen. Het alter ego ontstond vanuit traumatische ervaringen in zijn jeugd waardoor hij dissociatie en schizofrenie ontwikkelde.

In de vele schilderijen die Mathisse Arendsen in zijn leven maakte zien we de dualiteit vaak afgebeeld. Arendsen beleefde zijn vrouwelijke kant niet alleen op het doek; ook in de realiteit ging hij vaak vrouwelijk gekleed.

Het oeuvre van Arendsen kenmerkt zich door verschillende stijlen met afwisselend perioden waarin naast de man – vrouw dualiteit, religie en esoterie een belangrijke rol speelde. Arendsen gaf het onderbewuste veel ruimte tijdens het schilderen: ‘Het schilderij is niet de optelsom der delen, maar het bestaat uit het tegenover elkaar zetten van uitersten in vorm en kleur. Dit levert een spanningsveld op waarbinnen de kijker de sleutel tot het onderbewustzijn aangereikt krijgt.’

Mathisse Arendsen noemde zichzelf een dualist en zocht het ontwikkelen en gebruik van meerdere stijlen in zijn werk. In 2022  overleed Mathisse Arendsen. Hij liet een grote hoeveelheid werk achter waarvan een selectie door Beeldend Gesproken beheerd wordt.

Het werk van Mathisse Arendsen en van Priscilla Koopman is van 3 april t/m 14 mei te zien in het COBRA Museum in Amstelveen. In aanvulling op de tentoonstelling Becoming Overtaci stelde galerie Beeldend Gesproken een presentatie samen.


datum  7 april t/m 14 mei
tijd  wo t/m zo 12:00 - 18:00
plaats  Galerie Beeldend Gesproken, Hannie Dankbaarpassage 23